DEATH MEANS NOTHING WHEN YOU’RE DEAD
Year: 2017
Location: SMAC Berlin
Material: (first floor) Death means nothing when you’re dead (Bureau): wood, carpet, chairs, wastebaskets, wall paint, monitors, lamps with flickering neon lights, video, (basement) Death means nothing when you’re dead (Virtueller Raum): wood, fabric, laminate, carpet, wall paint, adhesive tape, light box, color photography/print, foil, foam, plexiglass, clay
DE
Death means nothing when you’re dead ist eine multimediale Installation in zwei Räumen. Die Arbeit untersucht die Rezeption von Realität und deren verschiedenen Ebenen. Anders als die Außenansicht vermuten lässt, ist der Ausstellungsraum nicht pink ausgeleuchtet: Im Inneren sind die Fenster gänzlich verschwunden, der Raum ist gräulich und kühl. Unter unregelmäßig flackernden Neonröhren steht ein aus zwei identischen Kabinen bestehender Kubus, der an Großraumbüros oder Internetcafés erinnert. Auf den Monitoren ist eine architektonische Situation zu sehen, deren Künstlichkeit und Sterilität auf eine Computeranimation hindeuten. Auf einem der beiden Bildschirme: ein zusätzlich geöffnetes Browserfenster mit einer Abfolge von Youtube-Videos, in denen Wolken und Sonne Beweise für Manipulationen der Wirklichkeit liefern.
Im zweiten Raum findet man sich der Architektur, die man auf dem Bildschirm noch für virtuell gehaltenen haben konnte, gegenüber. Jedoch wirkt alles etwas provisorischer, fragiler als im Bild, das auf dem Monitor zu sehen ist.
EN
Death means nothing when you're dead is a multimedial installation in two rooms. The work examines the perception of reality and its various positions. Contrary to how the exterior view presents, the exhibition space is not illuminated in pink. Instead, inside the windows have disappeared entirely, and the space is grayish and cool. Under irregularly flickering neon tubes stands a cube consisting of two identical booths, reminiscent of open-plan offices or Internet cafés. The monitors show an architectural situation whose artificiality and sterility suggest computer animation. On one of the two screens shows an additional opened browser window with a sequence of Youtube videos in which clouds and the sun provide evidence of manipulations of reality.
In the second room, one finds oneself face-to-face with a copy of the real architecture, bringing the perceived virtual off the screen, into reality. However, everything seems a bit more provisional, more fragile than in the image seen on the monitor.